Rekomendacje dla samorządu województwa, rządu, ustawodawców
- Rozwiązanie prawne wspierające nowoczesne ciepłownictwo i energetykę, w tym OZE:
- regulacje na rynku pieców i kotłów - dopuszczenie do obrotu wyłącznie niskoemisyjnych,
- regulacje na rynku paliwowym – wyeliminowanie paliw najniższej jakości, najbardziej szkodzących środowisku,
- inwestycje w nowoczesną energetykę i odnawialne źródła energii,
- zmiany w strukturze paliwowej systemu ciepłowniczego,
- system ulg i obciążeń podatkowych oraz polityka taryfikacyjna dla konsumentów różnych źródeł energii,
- pobudzanie prosumpcji energii,
- tworzenie programów dofinansowujących wymianę pieców na niskoemisyjne lub podłączanie domów i mieszkań do sieci ciepłowniczej; zachęty finansowe i podatkowe, ale przy założeniu dużej kontroli i ścisłego „śledzenia znaczonych pieniędzy”, tj. przeznaczonych wyłącznie na te cele,
- stworzenie systemu wsparcia wymiany pieców w postaci zaplanowanego i wdrożonego procesu obejmującego m.in. obsługę techniczną, obsługę bankową (kredyty na preferencyjnych warunkach) obsługę prawną (dokumentacja) przy nadzorze asystenta/doradcy, który pomoże zaplanować i przeprowadzić każdy etap krok po kroku,
- stworzenie narzędzi prawnych do systemowej kontroli emisji z pieców indywidualnych m.in. ustawowych w zakresie
rozszerzenia uprawień kontrolnych dla Straży Miejskiej (oprócz Policji) oraz określenie rekomendowanego zakresu
informacji na certyfikacie kotła/pieca, który miałby podlegać kontroli i podlegać weryfikacji zgodnie z zapisami tzw.
uchwał antysmogowych,
- stworzenie systemowego oraz uwzgledniającego przestrzeń czasową (kontrola okresowa) narzędzia prawnego
umożliwiającego weryfikację stopnia realizacji założonych programów ochrony powietrza,
- stworzenie ogólnego, wiarygodnego i dostępnego dla obywateli systemu monitoringu stanu powietrza w różnych
częściach miasta i regionu.
- Rozwiązania wspierające zmiany w transporcie:
- rozwijanie i wdrażanie koncepcji miast ekologicznych, inteligentnych, zielonych,
- zarządzanie transportem miejskim w taki sposób, aby był coraz bardziej atrakcyjny dla mieszkańców i konkurencyjny wobec transportu indywidualnego – szybki, niezawodny, tańszy, mniej problemowy (m.in. pozbawiony problemu parkowania własnych samochodów),
- rozwijanie zdywersyfikowanych sposobów transportu mieszkańców – tworzenie parkingów park&ride, rozwijanie sieci rowerów miejskich, miejskich aut elektrycznych, aut do wypożyczenia na krótki czas,
- zwiększenie atrakcyjności cenowej transportu publicznego, aż do bezpłatnej miejskiej lub gminnej komunikacji, ewentualnie dla niektórych grup,
- wyższe obciążenia podatkowe dla aut starszych, z silnikami diesla i innych szkodzących środowisku,
- ograniczenie zabierania terenów miejskich pod infrastrukturę drogową, w większości dla indywidualnych samochodów.
- Działania społeczne i współpraca z instytucjami:
- edukacja obywateli na każdym poziomie, wieku i szczeblu: w przedszkolach, szkołach, na uczelniach, w lokalnych społecznościach – bezpośrednia (debaty, warsztaty, wykłady, wycieczki poglądowe), zdalna (materiały edukacyjne i wyjaśniające mechanizmy zanieczyszczenia, dane z monitoringu jakości powietrza, materiały z rekomendacjami i instrukcjami pożądanych zachowań obywateli); stworzenie instytucji doradców energetycznych, działających w bliskim kontakcie z ludźmi,
- wspieranie oddalonych inicjatyw, aktywności obywatelskiej, społecznego zaangażowania,
- szeroka społeczna partycypacja w nowych projektach legislacyjnych, finansowych, infrastrukturalnych,
- współpraca z różnymi instytucjami, m.in. organizacjami społecznymi, naukowymi, miejskimi – zdecydowanie szersze uprawniania Straży Miejskich, większe zasoby dla tej instytucji jako pierwszego najczęściej kontaktu władzy samorządowej z obywatelem,
- praca nad tworzeniem wspólnych, realnych, a nie wyłącznie deklaratywnych kodeksów etycznych i zbiorów wartości podzielanych przez mieszkańców miast, regionu, Polski – opartych na poszanowaniu zdrowia, życia, ludzi i innych istot, przywiązaniu do natury, przyrody i wartości współpraca z Kościołem (ostatni list biskupów diecezji dolnośląskich), szkołami, mediami, organizacjami pozarządowymi; kreowanie nowych „bohaterów” i „antybohaterów” naszej rzeczywistości,
- przeciwdziałanie wykluczeniu i ubóstwu energetycznemu poprzez wsparcie edukacyjne (doradcy energetyczni), finansowe, strategiczne (pomoc w zamianie lokali w przypadku, gdy właścicieli nie stać na koszty energetyczne zbyt dużych i energochłonnych lokali, procedurach wymian sposobów ogrzewania mieszkań, termomodernizacji itd.),
- wykorzystanie właściwych sposobów komunikowania się i edukacji – odpowiedniej prezentacji danych, szczególnie liczbowych lub mówiących o prawdopodobieństwie, ryzyku itd.; nie ukrywanie ryzyka i zagrożenia, ale wskazywanie właściwych strategii zachowań wobec niego; dbanie o „psychologiczną bliskość i dostępność” danych czy przedstawianych konsekwencji,
- wykorzystywanie w komunikacji i edukacji emocji, także „życiowych” i emocjogennych przykładów; pokazywanie ważnych, choć może odległych w czasie konsekwencji; zwracanie uwagi na grupy szczególnie narażone na konsekwencje zatrucia środowiska, a równocześnie niezwykle ważnych dla wielu ludzi – tj. dzieci.