TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

Sprawdź jakość powietrza na kampusie PWr

Rekomendacje dla samorządu województwa, rządu, ustawodawców

Rekomendacje dla samorządu województwa, rządu, ustawodawców

  1. Rozwiązanie prawne wspierające nowoczesne ciepłownictwo i energetykę, w tym OZE:
    1. regulacje na rynku pieców i kotłów - dopuszczenie do obrotu wyłącznie niskoemisyjnych,
    2. regulacje na rynku paliwowym – wyeliminowanie paliw najniższej jakości, najbardziej szkodzących środowisku,
    3. inwestycje w nowoczesną energetykę i odnawialne źródła energii,
    4. zmiany w strukturze paliwowej systemu ciepłowniczego,
    5. system ulg i obciążeń podatkowych oraz polityka taryfikacyjna dla konsumentów różnych źródeł energii,
    6. pobudzanie prosumpcji energii,
    7. tworzenie programów dofinansowujących wymianę pieców na niskoemisyjne lub podłączanie domów i mieszkań do sieci ciepłowniczej; zachęty finansowe i podatkowe, ale przy założeniu dużej kontroli i ścisłego „śledzenia znaczonych pieniędzy”, tj. przeznaczonych wyłącznie na te cele,
    8. stworzenie systemu wsparcia wymiany pieców w postaci zaplanowanego i wdrożonego procesu obejmującego m.in. obsługę techniczną, obsługę bankową (kredyty na preferencyjnych warunkach) obsługę prawną (dokumentacja) przy nadzorze asystenta/doradcy, który pomoże zaplanować i przeprowadzić każdy etap krok po kroku,
    9. stworzenie narzędzi prawnych do systemowej kontroli emisji z pieców indywidualnych m.in. ustawowych w zakresie
      rozszerzenia uprawień kontrolnych dla Straży Miejskiej (oprócz Policji) oraz określenie rekomendowanego zakresu
      informacji na certyfikacie kotła/pieca, który miałby podlegać kontroli i podlegać weryfikacji zgodnie z zapisami tzw.
      uchwał antysmogowych,
    10. stworzenie systemowego oraz uwzgledniającego przestrzeń czasową (kontrola okresowa) narzędzia prawnego
      umożliwiającego weryfikację stopnia realizacji założonych programów ochrony powietrza,
    11. stworzenie ogólnego, wiarygodnego i dostępnego dla obywateli systemu monitoringu stanu powietrza w różnych
      częściach miasta i regionu.
  2. Rozwiązania wspierające zmiany w transporcie:
    1. rozwijanie i wdrażanie koncepcji miast ekologicznych, inteligentnych, zielonych,
    2. zarządzanie transportem miejskim w taki sposób, aby był coraz bardziej atrakcyjny dla mieszkańców i konkurencyjny wobec transportu indywidualnego – szybki, niezawodny, tańszy, mniej problemowy (m.in. pozbawiony problemu parkowania własnych samochodów),
    3. rozwijanie zdywersyfikowanych sposobów transportu mieszkańców – tworzenie parkingów park&ride, rozwijanie sieci rowerów miejskich, miejskich aut elektrycznych, aut do wypożyczenia na krótki czas,
    4. zwiększenie atrakcyjności cenowej transportu publicznego, aż do bezpłatnej miejskiej lub gminnej komunikacji, ewentualnie dla niektórych grup,
    5. wyższe obciążenia podatkowe dla aut starszych, z silnikami diesla i innych szkodzących środowisku,
    6. ograniczenie zabierania terenów miejskich pod infrastrukturę drogową, w większości dla indywidualnych samochodów.
  3. Działania społeczne i współpraca z instytucjami:
    1. edukacja obywateli na każdym poziomie, wieku i szczeblu: w przedszkolach, szkołach, na uczelniach, w lokalnych społecznościach – bezpośrednia (debaty, warsztaty, wykłady, wycieczki poglądowe), zdalna (materiały edukacyjne i wyjaśniające mechanizmy zanieczyszczenia, dane z monitoringu jakości powietrza, materiały z rekomendacjami i instrukcjami pożądanych zachowań obywateli); stworzenie instytucji doradców energetycznych, działających w bliskim kontakcie z ludźmi,
    2. wspieranie oddalonych inicjatyw, aktywności obywatelskiej, społecznego zaangażowania,
    3. szeroka społeczna partycypacja w nowych projektach legislacyjnych, finansowych, infrastrukturalnych,
    4. współpraca z różnymi instytucjami, m.in. organizacjami społecznymi, naukowymi, miejskimi – zdecydowanie szersze uprawniania Straży Miejskich, większe zasoby dla tej instytucji jako pierwszego najczęściej kontaktu władzy samorządowej z obywatelem,
    5. praca nad tworzeniem wspólnych, realnych, a nie wyłącznie deklaratywnych kodeksów etycznych i zbiorów wartości podzielanych przez mieszkańców miast, regionu, Polski – opartych na poszanowaniu zdrowia, życia, ludzi i innych istot, przywiązaniu do natury, przyrody i wartości współpraca z Kościołem (ostatni list biskupów diecezji dolnośląskich), szkołami, mediami, organizacjami pozarządowymi; kreowanie nowych „bohaterów” i „antybohaterów” naszej rzeczywistości,
    6. przeciwdziałanie wykluczeniu i ubóstwu energetycznemu poprzez wsparcie edukacyjne (doradcy energetyczni), finansowe, strategiczne (pomoc w zamianie lokali w przypadku, gdy właścicieli nie stać na koszty energetyczne zbyt dużych i energochłonnych lokali, procedurach wymian sposobów ogrzewania mieszkań, termomodernizacji itd.),
    7. wykorzystanie właściwych sposobów komunikowania się i edukacji – odpowiedniej prezentacji danych, szczególnie liczbowych lub mówiących o prawdopodobieństwie, ryzyku itd.; nie ukrywanie ryzyka i zagrożenia, ale wskazywanie właściwych strategii zachowań wobec niego; dbanie o „psychologiczną bliskość i dostępność” danych czy przedstawianych konsekwencji,
    8. wykorzystywanie w komunikacji i edukacji emocji, także „życiowych” i emocjogennych przykładów; pokazywanie ważnych, choć może odległych w czasie konsekwencji; zwracanie uwagi na grupy szczególnie narażone na konsekwencje zatrucia środowiska, a równocześnie niezwykle ważnych dla wielu ludzi – tj. dzieci.

Strona korzysta z plików cookies. Są one wykorzystywane w celu jak najlepszego świadczenia usług i dostosowania strony do Państwa potrzeb.